Toen Malmberg na de toezegging: "Jij wordt de auteur van onze nieuwe methode," schielijk zijn keutel introk "want jouw manier van Nederlands geven verkoopt geen papier, en ons verdienmodel is papier zo duur mogelijk verkopen," was dat voor mij aanleiding om dan maar zelf te gaan publiceren.
In 2007 verscheen BruutTAAL op het web. Begonnen als eigen webbouwsel, is BruutTAAL.nl sinds 2014 een volwassen site die door scholen in binnen- en buitenland (tot in Sjanghai, op de Nederlandse afdeling van de British International School) gebruikt wordt. Inmiddels is BruutTAAL een complete methode die loopt van mavo-1 tot vwo-6 en beschikbaar is op ieder device.
Wat maakt BruutTAAL anders dan de traditionele methodes?
Hoofddoel van de methode is dat leerlingen ervaren dat het zin heeft om tijd te besteden aan je taalgebruik.
Daartoe maken ze vanaf klas 1 talige werkstukken waar ze trots op kunnen zijn.
Instrumentele vaardigheden als spelling en grammatica hebben een revolutionaire didactiek: inzicht door hoogwaardige denkactiviteiten waardoor bijvoorbeeld bij Duits die naamvallen een eitje zijn.
Je toetst formatief; iedereen moet op zijn eigen F-niveau een volwaardig taalgebruiker zijn.
Kinderen worden mediawijs, leren omgaan met tekstverwerker en webapplicaties.
Veel openeindeopdrachten: er is geen lat, je mag zo goed worden als je kunt.
Gesloten nakijkwerk doet de computer voor je, BruutTAAL werkt samen met het online platform KWIZL.
Werkwoordspelling leer je met de SpelSpiekerdidactiek. Hier vind je de gratis app om ook je werkwoorden foutloos te spellen.
BruutTAAL is een methode voor een leraar die wat kan en wat wil, die het belangrijk vindt om zelf eigenaar te zijn van zijn onderwijs en de leerlingen eigenaar laat zijn van hun leren.